HLN Artikel: “Een blind date, maar wij maken de match”: Op zoek naar de liefde? Zo brengt Ineke singles samen

“Sommige singles lijken te geloven dat we een toverstokje hebben. Maar als die man van 1,89 meter met een Tesla in een straal van 20 kilometer om je woonplaats niet bestaat, dan kunnen wij hem niet tevoorschijn toveren.” Vandaag, op Valentijnsdag, viert Ineke Anckaert (37) uit het West-Vlaamse Zwevezele bij Wingene de eerste verjaardag van haar succesvolle datingbureau ‘Alles is Liefde’. Maar hoe slaagt de mama van drie kinderen erin om op haar eigen manier singles samen te brengen? En hoe verschilt haar aanpak van die van traditionele datingbureaus?
Sam Vanacker 14-02-25, 05:35
Ineke is van vele markten thuis. Ze is actief als singlecoach, datingcoach, relatietherapeute, break-up specialist, seksuologe en liefdescoach. In 2015 stond ze samen met haar partner aan de wieg van cateringzaak Pastalicious in thuisbasis Zwevezele, terwijl ze ook de moeder van drie kinderen is. Al gaat veruit het grootste deel van haar tijd naar het relatiebureau dat ze op valentijnsdag 2023 oprichtte. ‘Alles is Liefde’ is inmiddels in heel Vlaanderen actief en telt vier matchmakers met een achtergrond in sociaal werk of relatietherapie.
Lees verder onder de video:
Ineke heeft naar eigen zeggen ook minder goede ervaringen gehad met datingapps. “Op de traditionele datingapps zoals Tinder is het oppervlakkigheid troef. Enkel het uiterlijk telt. Ruimte voor diepgang is er niet. Je verliest bovendien uren met chatten, louter om te weten te komen of iemand bij je past of niet. En bovendien gaat alle nuance via dat virtuele contact verloren en is de kans op misverstanden groot. Dat leidt tot veel frustratie. Steeds vaker hoor je dat mensen er moedeloos van worden en de datingapps van hun telefoon verwijderen. Om dan na een paar maanden toch weer te herbeginnen. Dat dit dé manier was? Daar wilde ik me niet bij neer leggen. Zo is het idee voor Alles is Liefde ontstaan.”
Het eerste anderhalf jaar matchte Ineke vrijgezellen op de klassieke manier aan elkaar, op basis van vragenlijsten en databases, al dan niet in samenwerking met andere relatiebureaus. Zes maanden geleden kwam ze echter op het idee om sociale media in te schakelen en sindsdien gaat alles erg snel. Ineke en haar collega’s posten video’s op Instagram, waarin ze zelf een korte beschrijving geven van de vrijgezellen. Zonder naam, exacte woonplaats of foto. Louter zaken als leeftijd, gestalte, opleiding en eventuele hobby’s worden onthuld. Discreet en vaag, maar dat concept blijkt een groot succes. “Achteraf gezien hanteren we eigenlijk de stijl van die korte annonces die destijds in de kranten stonden, maar dan in een modern jasje.”
Lees verder onder de foto:

Wie reageert, krijgt een uitgebreider profiel toegestuurd en dan wordt er een fysieke afspraak geregeld. Opvallend: virtueel contact tussen de twee potentiële partners is er op voorhand niet. “Als er vragen zijn over de ander dan kunnen die steeds aan ons gesteld worden en dan antwoorden wij die in de mate van het mogelijke. Maar pas 24 uur op voorhand weet je met wie je afspreekt en dan pas krijg je een telefoonnummer. Dat vooral om praktische redenen. Hoe minder virtueel contact vooraf, hoe beter. Zie het als een blind date, maar wij hebben de match op voorhand gemaakt. En door vooraf geen foto te zien, trap je niet in de val van oppervlakkigheid.”
Lees verder onder de foto:

Zo kon Alles Is Liefde met succes al heel wat koppeltjes vormen. “Wie met ons in zee gaat staat op discretie en we mogen ze vanzelfsprekend niet op sociale media zetten, maar van sommige dankbare koppels krijg ik fotootjes toegestuurd waarin te zien is hoe ze pakweg gelukkig samen op een kerstmarkt wandelen. En daar doe je het voor. Al is er ook een andere kant. De druk op onze schouders is best groot. Sommige singles lijken te geloven dat we een toverstokje hebben. Maar als die man van 1,89 meter met een Tesla in een straal van 20 kilometer om je woonplaats niet bestaat, dan kunnen wij hem niet tevoorschijn toveren. Niet alle verhalen lopen helaas goed af. En liefde gaat altijd gepaard met emoties.”
Er worden verschillende trajecten aangeboden. De prijzen liggen tussen de 1.050 en 3.250 euro. Een basistraject geeft je recht op drie of vijf matches. Voor een vip-traject krijg je een onbeperkt aantal matches voorgesteld. Belangrijk volgens Ineke is dat er ook op coaching ingezet wordt. “Sommige vrijgezellen hebben een mindsetshift nodig. Vaak is er namelijk een groot verschil tussen wat ze denken te willen en wat ze eigenlijk echt nodig hebben. Een kleine mentaliteitswijziging kan wonderen doen. Hoe meer coaching, hoe groter de kans op succes.”
Lees hier ook ons volgend blogbericht: KW.be : Het swipen moe? Ineke prijst singles aan op sociale media