Nieuwsblad: 'Modern huwelijksbureau van Ineke lijkt een succes'
Matchmaker Ineke Anckaert (37) neemt het eindeloos swipen over van singles. Door video’s op Instagram te posten, gaat ze op zoek naar geschikte matches, die elkaar daarna ontmoeten op date. Met duizenden kijkers lijkt het ‘modern huwelijksbureau’ aan te slaan. “Hoe minder virtueel contact vooraf, hoe beter.”

“Man. 36. 1m84. West-Vlaanderen. 10 jaar zelfstandig. Spontaan, houdt van sporten en heeft kinderwens.” Het lijkt op een ‘annonce’ uit de krant met voldoende klinkers. Maar het lijstje komt van Ineke Anckaert (37). Als matchmaker probeert ze via haar Instagram-kanaal Alles is liefde singles te koppelen. Door in een video iemand kort voor te stellen, zonder foto. Het concept lijkt een succes. De video’s halen duizenden kijkers, met uitschieters van 40.400 en 35.800 geïnteresseerden.
“Het laatste filmpje was van een vrouw van 29 jaar oud met een moeilijk verzoek: haar ideale man moet groter zijn dan 1,85 meter. Zo iemand reageerde onder de video. Die twee hebben nu een goede klik”, vertelt Anckaert. De onderneemster uit West-Vlaanderen heeft twee jaar een relatiebureau en post sinds enkele maanden dit soort video’s. “Ik regel voor ieder van hen dates. Al moet dat discreet en houd ik de beschrijving vaag. Er ligt nog een taboe op hulp zoeken om een lief te vinden. Klanten willen meestal niet dat hun omgeving weet dat wij helpen.”
Hoe werkt het?
Toch wagen singles het erop om via Instagram een oproep te lanceren. “Op datingapps heerst een vervangcultuur. Je krijgt hoop bij elke match, maar de gesprekken vallen stil. Mensen komen niet opdagen of willen niets serieus. Sommigen worden radeloos en moeten zich telkens opladen. Dus zijn we terug bij het begin: op zoek naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.” Daarvoor moet je bij een huwelijksbureau zijn, klink het. “Al wordt dat niet langer zo genoemd, want het huwelijk is niet meer het summum. Maar het principe is hetzelfde: we gaan op zoek naar iets duurzaams.”
Bij Alles is Liefde zoeken vier matchmakers met een achtergrond in sociaal werk of relatietherapie naar een match voor hun klanten. Anckaert en haar team bouwden daarvoor een database van 3.500 singles uit, met mensen die zich gratis aanmelden door een vragenlijst in te vullen. Ze worden gecontacteerd als ze in aanmerking komen voor een date. Er wordt samengewerkt met andere relatiebureaus zodat de database een grotere vijver wordt om in te vissen. Dat is nodig voor de honderd betalende klanten die nu beroep doen op het bureau.
“Op datingapps heerst een vervangcultuur. Je krijgt hoop bij elke match, maar de gesprekken vallen stil. Dus zijn we terug bij het begin: op zoek naar kwaliteit in plaats van kwantiteit”
“Onze klanten komen eerst fysiek op gesprek. We kijken naar wat ze zoeken in een relatie. Een basistraject geeft je recht op negen matches. Voor een vip-traject krijg je een onbeperkt aantal matches voorgesteld. Je kan twee jaar beroep op ons doen. Vind je de liefde na zes maanden, maar loopt het stuk? Dan heb je nog een jaar en een half tegoed.” De prijzen liggen tussen de 1.050 en 3.250 euro. “We laten enkel iemand toe als we matches in de database hebben. Soms verwijzen we door naar andere bureaus die bijvoorbeeld een jongere doelgroep in de portefeuille hebben. Omdat we onze slaagkans hoog willen houden.” Anckaert mikt op de middenklasse: ze matcht vooral dertigers en veertigers.

Nooit meer swipen
De vier matchmakers gaan vervolgens aan tafel zitten. Te vergelijken met hoe het in het VTM-programma Blind getrouwd gaat. “We regelen een datum voor een date. Vaak een wandeling, zodat er een beetje natuurlijke beweging in zit. We houden per provincie een lijst bij met dateproof locaties.” Pas 24 uur op voorhand weet je met wie je afspreekt en krijg je een telefoonnummer. Hoe minder virtueel contact vooraf, hoe beter, gelooft Anckaert. “In een chat kunnen mensen elkaar verkeerd verstaan. Door geen foto te zien, trap je niet in de val van oppervlakkigheid. Als je onbevangen iemand kan ontmoeten, loopt alles veel authentieker. Indien iemand te nieuwsgierig is, kan die ons wel vragen stellen over het uiterlijk. Na de date komt de klant op gesprek: ‘Was dit wat je zocht en wil je een volgende date? Of moeten we verder?’”
Waarom het beter werkt dan Tinder? “Wij doen het swipe-werk voor de singles. Zo kunnen mensen dingen doen die hen energie geeft na een zware dag. Terwijl hun zoektocht naar liefde niet stilstaat. Klanten kunnen met bezorgdheden bij ons terecht en dat laat hen niet alleen voelen in hun zoektocht.” Herkenbaar voor Anckaert, die ondertussen mama is van drie kinderen en een partner heeft. “Ik praat liever niet over mijn eigen liefdesleven, maar laat ons zeggen dat ik mijn deel aan vreselijke datingapps heb bijgedragen en dus de frustratie van onze singles goed snap.”
De populariteit van een relatiebureau
Annemieke Dubois is dertien jaar aan de slag als matchmaker en heeft het high-end datingbureau Jade & Jules. Er lopen nu 112 zoektochten. “Toen ik begon waren er zo’n vier actieve relatiebureaus. We zaten nog in de taboesfeer met onze sector. Mensen dachten aan stoffige kasten waaruit we dossiers met elkaar koppelden en bleven er liever weg. Ondertussen werk ik samen met zeven relatiebureaus en zijn er zo’n vijftiental actief in ons land. Mensen beseffen dat iemand toevallig tegen het lijf lopen een mooi scenario is, maar toch eerder een unicum.”
“Ik zie steeds meer relatiebureaus. Pakweg de laatste tien jaar zijn er meer singles en dus meer frustraties rond daten”, zegt relatietherapeut Chloé De Bie. “Zo’n bureau vult dan een gat in de markt op. De datingapps zijn succesvol en de bedrijven erachter halen nog goede cijfers, maar er is toch een dip. We vinden daten via een app vaker oppervlakkig. De keuze is er groot, dat een relatiebureau wel kan werken om gerichter te zoeken. Wat nog meer opvalt is de terugkeer en het belang van persoonlijke daten.”